top of page
  • Foto van schrijverde gevulde koek

Interview Food + Agri Business

Sinds het uitbreken van de pandemie hebben veel bedrijven uit de foodsector een stevige tik gekregen. Twee food-ondernemers vertellen hoe ze zich door de coronatijd heen slaan.

Volgens een enquête van de brancheorganisatie voor foodbedrijven verdampten soms de omzetten met meer dan twee derde vanwege de coronacrisis. De voedingsmiddelensector is een van de steunpilaren van de economie. Ondanks de tegenslagen bedachten ondernemers creatieve manieren om er nog wat van te maken. Er ontstonden spontane ideeën en nieuwe samenwerkingen.

Bakker Klaasen: geen afzet meer voor brood, dan maar gevulde koeken

Edwin Klaasen is 14 jaar als hij aan de slag gaat als zaterdaghulp bij Echte Bakker Zweers in Brummen. Vanaf dat moment weet hij: ‘ik wil bakker worden’. Hij is nu 47 en founder van Bakkerij Desemenzo in Waalwijk. In drie bakkerijen in het land wordt brood gemaakt, dat via de groothandel wordt geleverd aan de horeca. Maar toen kwam corona.

Terug van skivakantie in Italië werden Klaasen en zijn vriendin ziek, een milde vorm. Het was begin maart en twee weken later – hij mocht weer werken – toen het land in een intelligente lockdown ging en de horecagelegenheden dicht moesten. “Alles stond op z’n kop. Dan ga je een risico-analyse maken en ik kon al mijn broden weggooien.”

Horecaleveranciers van overschot af helpen

Hij kwam terecht bij www.etenover.nl, een initiatief van onder andere Food Inspiration. Het was een succesvol platform, dat horecaleveranciers hielp om van hun overschot af te komen. Klaasen: “Bij afhaalpunten, zoals delicatessenwinkels, konden consumenten de broden afhalen. Dat ze dit faciliteerden voor ons, dat was wel de 100% winst van deze tijd, dan ben je echt partner in business.”

Hij was strijdlustig. “Ik ga niet stil zitten terwijl ik word geschoren.” ” Hij ruilde z’n Volvo in voor een oud busje. “Het waren bizarre tijden”, blikt hij terug. “Ik was niet meer met groeimarges bezig, maar met het beperken van de kosten.”

Klaasen lanceerde Online Foodmarket Toen de horeca weer open mocht, nam hij het platform over en lanceerde hij Online Foodmarket, gestoeld op hetzelfde principe. De site wordt gerund door zijn 15-jarige zoon Roel. “Dat wilde hij zelf”, voegt hij toe.

Klaasen is een verbinder, enthousiast, gedreven en met een groot netwerk en veel relaties. “We spelen elkaar de bal toe, dat is zo gaaf, echt onbetaalbaar. We delen elkaars netwerk en we gunnen het elkaar. Ook houden we elkaar scherp om positief te blijven.”

Volhouden, is zijn motto. “Standvastig zijn en bij jezelf blijven – doen waar je goed in bent. Ik verdien geen geld over andermans rug. Juist nu moet je elkaar steunen. We zitten in hetzelfde schuitje en dan merk je hoe goed het is om samen te werken.”

Gevulde koeken bakken in plaats van brood In de eerste lockdown is Klaasen thuis aan het bakken geslagen, geen brood, maar gevulde koeken. Hij had nog ergens een oud recept liggen. Zijn vriendin Vivian, maakte een logo en website ‘De Gevulde Koek’. De eerste twaalf mislukten, maar nu mag hij – om op te schalen – de uitrolmachine van een bevriend cateraar gebruiken. “Ga jij lekker in de keuken staan, als je de troep maar weer opruimt”, was het commentaar.

De problemen rondom corona, geeft hem juist extra energie. Hij heeft er al een paar duizend gemaakt en verkocht, met drie amandelen en krokant van buiten. “Nee, echt omzet haal ik er niet mee. Het zijn trouwens niet zomaar doosjes met gevulde koeken, want zijn creatieve metgezel is ook kunstenares en schildert er prachtige kaarten bij. “Een relatie bestelde er 200 als kerstgeschenk, allemaal met een tekening erbij.”

Klaasen: “Weet je dat iedereen een herinnering heeft aan een gevulde koek?” Zijn herinnering is dat hij als 14 jarige blaren in z’n hand kreeg van het uitsteken van de plakken. “En dat heb ik nu weer.”


Het zijn vreemde tijden, maar om positief af te sluiten vertelt hij dat er ook hechte vriendschappen zijn ontstaan. “Geluk is niet in materialisme om te zetten.”


Bakker Edwin Klaasen steekt zijn gevulde koeken uit de bakplaat. Toen door corona de inkomsten wegvielen van het bakkersbedrijf - dat brood levert aan de horeca - gooide hij het over een andere boeg. - Foto: Herbert Wiggerman Tekst : Tineke Hoekstra

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page
Retailcode