5 vragen aan Vivian...

Hoe kwamen jullie op het idee om koeken op de post te doen?

Edwin en ik zijn nu meer dan een jaar samen.

Waarvan samen 3 maanden in het `oude normaal'.

Daarna volgde er veel onzekerheid. Edwin heeft zich altijd op de horeca gericht.

Ik als creatief ondernemer had in `goede tijden' al plannen om iets uit te rollen.

Niet voor de horeca maar voor de consument.

Ik zag dat Edwin prachtige producten in de keuken stond te bakken buiten zijn

assortiment om. Ik vond dat zoiets moois als dit de consument zou moeten kunnen

bereiken! Mijn plan was dus om in de toekomst bij Edwin zijn `thuis bak' producten af

te gaan nemen. En de uitdaging aan te gaan in de foodbranche met andere creatieve

inzichten. Intussen had ik achter de schermen twee site`s klaar, toen corona de

overhand kreeg op ons leven. Waardoor de plannen een andere koers ging bepalen.

Alles kwam stil te liggen in de horeca bij Edwin, geen inkomsten meer en wij waren

plots 24 uur samen. In de eerste lockdown is Edwin aan het bakken geslagen met

een oud recept wat hij nog had liggen. Geen brood maar gevulde koeken. Via social media kreeg hij veel aanvragen. Iedereen zat inmiddels thuis en werden gevuld door warme herinneringen aan de koeken. Herinneringen aan vroeger maar ook verlangens naar het `oude normaal'. De Hollandse nostalgische koek ging enorm leven en de meest prachtige (familie) verhalen van mensen kregen wij vervolgens terug 'cadeau' !Deze koek bleek vol saamhorigheid in corona tijd. Het deed alle eerdere plannen even uitstellen en dit nieuwe plan werd geboren. Een liefdes project van samen. Voor de consument. Ik vond dat het juist nu tijd was om onze krachten samen te bundelen. Ik maakte in korte tijd een website, logo en bedacht een naam. Doordat we allemaal thuis moesten werken of in quarantaine zaten , besloten wij om koeken per post te verzenden. Zo kon het iedereen bereiken in deze moeilijke tijd!

 

 

- En waarom alleen gevulde koeken en geen desembrood bijvoorbeeld, zoals misschien voor de hand met een broodbakker als vriend!

 Puur omdat dit zo is gelopen en vooral overkomen is dat men onze koeken zo kunnen waarderen! Daarnaast kan ik geen brood bakken als ik zou moeten bijspringen. haha. Koeken daarentegen wel en gelukkig maar want intussen kwamen er ook vele aanvragen van delicatessenwinkels en hebben we behoorlijk moeten opschalen! Mensen gaan nu in de tweede lockdown meer erop uit in de natuur. Een stop voor een kop koffie met een gevulde koek blijkt een succes te zijn! We leveren per week, en halverwege de week krijgen wij vaak al een telefoontje dat de laatste alweer de oven in zijn gegaan. Of we weer snel kunnen bij leveren! Ja de oven in  want we leveren bake off, zodat ze elke dag vers kunnen worden aangeboden in de winkel. Krokant van buiten, smeuïg van binnen èn met wel liefst 3 amandelen!

 

- Hoeveel bestellingen hebben jullie al gehad? 

Veel! De website doet het heel goed, delicatessenwinkels nemen elke week af en daarnaast zijn er veel bedrijven die in deze tijd op een andere leuke manier klanten/ personeel willen verrassen met verse koeken nu ze thuiswerken of voor onder de 'Teams' vergaderingen! Dat is weer het bijzondere van deze tijd. De manier van ondernemen is ontzettend veranderd en brengen weer hele andere inzichten met zich mee! Super interessant! 

 

- Verdiende dit project ook goed om de corona tijd door te komen?

Edwin had veel brood op de plank (over) maar geen inkomsten meer op een op andere dag! Dit gaf veel onzekerheid maar we mogen nu in onze handen knijpen van dankbaarheid dat zoveel mensen het ons gunnen en koeken bestellen. Hypotheek en andere vaste lasten kunnen we gelukkig volbrengen elke maand!

 

- Hoe lang gaan jullie hier nog mee door?

Hier gaan we niet mee stoppen! Ik heb nog veel ideeën klaarliggen. Zo wil ik bijv. een (keuken) lijn toevoegen en andere leuke samenwerkingen aangaan. Daar ben ik nog niet aan toegekomen omdat het meteen zo druk werd met alle weekselijkse bestellingen. Voor nu ligt de focus eerst op het verbeteren van opstart uitdagingen. En het uitwerken van de website omdat deze in een stroomversnelling de lucht in is gegaan.  Ook uiteraard de branding uitwerken zoals verpakkingen en drukwerk. Edwin richt zich op andere variaties / smaken van de gevulde koek door het uitbrengen van speciale `limited edition' per seizoen voor op de amandel smaken kaart. Daarnaast zijn we op zoek naar een locatie waar we de gevulde koeken kunnen bakken want onze thuiskeuken is te klein aan het worden!! En wie weet als alles weer kan en mag in de toekomst als we zijn gevaccineerd; De gevulde koek' in een winkelstraat van een leuke stad zou wel een hele leuke droom zijn!.

Foto's%2520Vivian%2520en%2520Edwin-41_edited_edited.jpg
 
Retailcode