Interview.jpg

Liefde in 

tijden van

  corona

2020 had een periode

moeten zijn van vrijheid, oogsten en ontwikkelen. Maar voor bakker Edwin Klaasen en zijn nieuwe liefde foodblogger Vivian Blinksma werd het een paradoxaal jaar. Een jaar van ziekte en verbinding. Van vallen en op staan. Van liefde en een nieuwe stap.

Tekst: Joost Scholten |

Beeld : Nina Slagmolen

Het moment dat Edwin Klaasen en Vivian Blinksma elkaar voor het eerst ontmoetten is maanden nog kort geleden , maar lijkt een ander tijdperk. Op 9 december 2019 spraken ze na eerdere contacten via instagram voor het eerst af om koffie te drinken. Blinksma: "We kennen elkaar omdat ik naast mijn creatieve onderneming ook reviews schrijf

over restaurants en zo kwamen we eigenlijk in contact." Klaasen: "Het was vanaf het begin gewoon heel erg leuk. We waren vrij en deden alleen maar leuke dingen. Steden bezoeken, lekker uit eten, de wereld lag aan onze voeten.  Het voelde dan ook heel logisch haar mee te    vragen op wintersportvakantie die ik had gepland met vrienden en mijn zoons van toen nog veertien en zeventien. Dat was in        februari." 

 

Klaasen & Blinksma

Edwin Klaasen is bakker. Klaasen, alias #Bakkertjezelf, bracht al in 2007 desembrood onder de naam Desemenzo op de markt. Zijn enthousiasme en gevoel voor het bakkersvak werken aanstekelijk. Klaasen leerde tijdens workshops, onder meer op foodfestival Food Unplugged, honderden, zo niet duizenden mensen hun eigen brood maken. Hij is daarnaast regelmatig gastdocent bij de Cas Spijkers Academie.

Vivian Blinksma is foodblogger voor de website thecitizen.nl en werkt als zelfstandige kunstenares. Ze richtte onder meer het bedrijf Punt.dak op, waarvoor ze met de hand porseleinen huisjes beschildert.

Ademnood en messteken

De nasleep van die vakantie zou een einde maken aan de zorgeloze periode waar ze nog maar net aan begonnen waren. De vriendengroep waarmee zij uit Italië terugreisden naar Nederland had namelijk een verstekeling aan boord, in de vorm van het coronavirus. Daarmee kreeg de wintersport een behoorlijk staartje voor Klaasen en Blinksma. Blinksma : " We voelden ons niet goed en wisten dat het virus in Italië rondging. Ik val onder de risocogroep omdat ik een auto-immuunziekte heb, dus ik kon snel getest worden. Daardoor wisten we al heel snel dat we corona hadden." We werden echt behoorlijk ziek, terwijl er nog niet veel bekend was over de ziekte in Nederland". blikt Klaasen terug. "Symtomen, besmettelijkheid, behandeling en testen, alles was eigenlijk nog nieuw." Klaasen voelde zich flink beroerd, maar het was vooral Blinksma die het moest ontgelden. "Ik ben drie maanden ziek geweest. Echt goed ziek. Hoofdpijn. Druk op de borst, ademnood, hoesten, en messteken tussen mijn schouderbladen. Ik ben nog steeds niet de oude. Het is op mijn longen geslagen en ik heb al die tijd nog niet kunnen sporten. Het is echt ingrijpend. "Klaasen lijkt altijd over te lopen van energie, maar ook hij heeft nog altijd last van de nasleep van het virus. "Ik merk dat mijn energie eerder op is. Dat ik aan het einde van de dag echt moe ben. Dat is een gevel dat ik eigenlijk helemaal niet ken. Ik moet een beetje leren doseren."

Foodinspiration.jpg

"Fysieke

en

zakelijke

strijd"

Fysieke en zakelijke strijd

Op de besmetting volgde een periode die in meerdere opzichten ongemakkelijk was. Blinksma moest samen met Klaasen en zijn zoons in quarantaine. "Ik zat als de nieuwe vriendin in huis. Dan zit je opeens met twee pubers opgesloten in een woning. Het lastige was misschien we de periode dat Edwin beter werd en weer aan het werk kon, maar ik nog ziek was. Daardoor moesten de jongens ook verplicht maandenlang thuis blijven. Daar voelde ik me ontzettend schuldig over. "Klaasen merkte, toen hij weer terug was op de werkvloer, al snel dat de ziekte argwaan opriep. Hij was niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk besmet geraakt. "De eerste dag dat ik ging werken wilde ik het vrieshuis in, maar daar werd ik gewoon geweigerd. Ik was strijdlijstug en wilde de zakelijke schade van het virus inlopen en dan word je zo benaderd, dat was confronterend. Ik moest uitleggen dat de ziekte voorbij was en dat ik niemand meer kon besmetten. Er was angst. Logisch ook ,want die eerste periode veranderde het nieuws over het virus ongeveer per dag." Na de fysieke strijd volgde al snel de lockdown. Het bedrijf van Klaasen, bakkerij Desemenzo, is voor de omzet afhankelijk van horeca en foodservice. Na de bekendmaking van de lockdown viel alles in één klas stil. De bakker, die leeft voor zijn vak en zijn stuwmeer aan energie altijd kan laten overstromen in werk en klantcontacten, zat van de ene op andere dag duimen te draaien. Zonder omzet, met vaste lasten en een voorraad die hij nergens kwijt kon. Klaasen: "De lockdown kwam keihard aan. Mijn hele wereld stortte in. Het was een mentale knock-out zoals ik nog nooit heb meegemaakt. Ik heb twee dagen op de bank gelegen en was alleen maar aan het huilem, piekeren en koortsachtig aan het denken hoe ik toch nog kon blijven ondernemen. Wat me echt hielp was het initiatief Etenover.nl (een initiatief van Shoot My Food, Foodservice Network en Food Inspiration - red), dat producten uit de foodservice beschikbaar maakte voor de consument. Dat compenseerde natuurlijk niet de normale omzetten, maar ik had weer iets te doen, een reden om op pad te gaan, gesprekken te voeren met mensen en weer ondernemerschap te tonen." 

Vrijheid

Zoals een groot Nederlander eens sprak: "Elk nadeel heeft zijn voordeel. " Voor Blinksma betekende de periode dat ze moest herstellen dat ze dicht op het ondernemerschap van Klaasen zat. "Voor corona bezochten we wel eens sterrenchefs die me vroegen of ik wel wist wie Edwin was en wat hij precies deed. Dat begreep ik maar gedeeltelijk. Toen ik vier maanden lang bovenop zijn ondernemerschap zat, zag ik hoe bijzonder dat is. Ik begrijp nu beter waarmee hij bezig is, en dat vind ik heel speciaal." Het chliché dat niemand meer kan of wil horen na 2020 is never waste a good crisis. Of de nog verschrikkelijker uitspraak: het chinese woord voor crisis bestaat uit de karakters voor 'gevaar' én 'kans'. Maar zoals zo vaak met clichés, zit er wel een kern van waarheid in. Klaasen werd met de neus op de feiten gedrukt dat de afhankelijkheid van het foodservicekanaal Desem en zo kwetsbaar maakt. Dat viel allemaal ineens stil. Het voordeel was dat Klaasen tijd had om na te denken over de toekomst. "Ik wil wendbaarder zijn en scherper kunnen ondernemen. Het kwam in een stroomversnelling toen de dagelijkse werkzaamheden minder aandacht vroegen."Hij is even stil en zijn ogen worden vochtig. "Ik heb hier zo hard aan gewerkt. Het is toch een beetje je kindje dat je wil laten groeien en verder ontwikkelen. Het doet pijn als je bedrijf tot stilstand komt. Ik moet zorgen dat ik niet meer in zo`n machteloze situatie terecht kom."

Verandering en verdieping

2021 zal het jaar worden van nieuwe ontwikkelingen en een andere structuur van werken. Met medenemimng van alle lessen én voortbouwend op de liefde van 2020. Klaasen en Blinksma beleefden het afgelopen jaar een periode van extremen. Het virus zorgde fysiek en commercieel voor stress en zorgen, maar bracht op zakelijk en persoonlijk niveau juist verdieping. Blinksma: "Als je opeens zo dicht op elkaar komt te zitten kan je relatie twee kanten opgaan: of het loopt heel snel mis, of je groeit heel snel naar elkaar toe. Ik wist wel dat het goed zat met Edwin, dat onze relatie geen eendagsvlieg was, maar dit ging wel heel erg snel heel erg diep. Gelukkig voelt dat juist goed, fijn en vertrouwd. We kunnen gewoon heel goed genieten van elkaar, ook als we door de financiële perikelen geen luxe in ons leven hebben. Lekker eenvoudig kamperen in Italië van de zomer, daar hebben we zoveel plezier van gehad."Klaasen: "Het was in alle opzichten een extreem jaar met veel uitdagingen en leermomenten, maar we geven het tcoh echt een negen. We hebben zoveel lol samen en ons leven is nog leuker geworden omdat we elkaar hebben ontmoet. Alles ontwikkelde zich het afgelopen jaar in een sneltreinvaart en ik weet zeker dat het allemaal goede, noodzakelijke ontwikkelingen zijn."Blinskma: "Op naar die tien voor het jaar 2021." 

 
Retailcode